Friday, September 30, 2011

K I S A H B I L A A D A A N A K


Assalamualaikum...

Aku nk share ngan korang psl camana keadaannya bila kita nk g jln2 dgn ada baby kecik. Memulanya aku ingat things akan simply easy. Tp rupanya agak complicated. Dulu waktu preknan, aku nk sgt g Melaka. Last aku ke sana ms darjah 3. Yg plg membuatkan aku nk ke sana sbb Asam Pedas & kebaya. So, aku & en hubi & along ke sana pd 18hb lepas. Kebetulan ms tu Along Syazdiana dtg umah Kamis sblmnya. Hehe..Sonok beb. Lama xjumpe Alongku ini. Dulu nk g Melaka waktu peknan xleh. Dok bising sbb aku ni byk prob. So, jgn amik risiko katanya. Jd, skarang bajet2 bb dh nk masuk 5 month, blh la. Kemas punya kemas brg, giler byk. Mcm nk pindah rumah. Tp, yg plg penting brg bb.

Kami ber2 ni 1st time parents. So, phm2 aje la cane kami kelam kelabut nk bajet brg ank. Oleh disbbkan pengalaman, kami bantai bwk semua yg bajet2 penting. Kurang penting pun usung skali. Ada pendapat kt, kalo xnk susah2, kite beli je tgh jln. Beb, nk beli pampers tgh jln?? Korang ingat bl bb nk beyak dia blh tunggu2 ke? Kat r&r ada jual ye pampers. Mmg la certain pot minyak ada jual Huggies small pack 2. Tp, korang nk g beli kat pam minyak, patah blk ke r&r ke? huh, Itu lg menyusahkan adala. So, akunye style, bwk aje satu pek. Jumbo punya. hehe...Senang cite. Baju plak, bwk bebyk. Bj tdo, kami bwk byk, bj jln pun sama. Even kalau nk jln dekat atau nk blk hr pun jdkan la kewajipan, bwk baju xtra 1, bwk bj tdo skali. Bukan apa, kalau mcm bb Anees, dia cukup suka isap tgn dia. Bukan stakat jr, dgn tangan skali masuk mulut. Xcukup dgn puting dia tu. So, bila bj dh bsh, baik tukar aje. Lg 1, bb ni, bila dia beyak byk sgt, yayak dia ada kemungkinan akan menembusi pampers. So, kene la tuka bjnya skali kan. Mmg xnafikan, ada yg berpendapat nanti blk karang br nk tuka. Xpun akan kata, " Ala, br je pakai td, xkan nk tuka dh."Jgn la mcm tu, bb punya skin amatla lembut. Dia xpandai nk ckp yg dia xselesa. So, better kita tuka. Xsusahkan.

Susu. Kalau bg yg bg anak susu formula, baikla adanya jika kita letak dlm container yg khas tu satu set. Kalau aku, aku akan letak dlm bekas tu 1, pastu dlm botol xtra dia 1. Senang nanti tgh jln, letak aje air. Termosnya plak, kami beli yg kecik aje. Tp yg jenis moden punya. Kecik. Tp, senang. Kalo ke shopping complex, kami letak dlm backpack pun bole. Senangkan. Ini semua kami blja dr pengalaman. So, inila tips kami. Bg aku, those yg blh BF, mmg amatla bersyukur. Bab susu xyah nk penin2. Lg 1, jgn lupa puting/soothernya.

Yg penting, bwk aje yg korang rs perlu. Mcm abg aku, letak aje semua dlm bakul, masuk bonet kete. Nk, amik aje. Hehe. Kalau kami lak, letak dlm beg galas. Dulu papa dia nk beli yg comel2 tu, ada ladybug la hape la. Cek punya cek, kecik la pulak. Seb baik blm beli. Tp mamanya tetap berkenan..Hehehe...Sampai la ni masih ada cita2 nk beli.
by the way, apa2 saje utk our baby...yg penting dia sihat & bahagia...:)

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers